تبلیغات
دنیای پلیمر انجمن مهندسی پلیمر یزد - مواد نانو برای موتورهای هواپیما
 
انجمن مهندسی پلیمر یزد
دستانی که کار می کند بهتر ازدستانی است که دعا می کنند
درباره وبلاگ


درود بر جویندگان دانش
امیدواریم برایتان مفید و لذت بخش باشد

مدیر وبلاگ : زهرا زارعی
نظرسنجی
نظر شما در مورد مطالب وبلاگ چیست؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به عقیده ی دانشمندان، فلزات با ساختار نانو و آلیاژهای به دست آمده با روش " کوبیدن ایزوترمال - Isothermal forging" را می توان در شاخه های گوناگون صنعت به کاربرد.

    متخصصان موسسه ی مسائل مواد فوق پلاستیسیته آکادمی علوم روسیه، روش هایی برای به دست آوری مواد حجیم و ورقه ها ی با ساختار همگن ( یکنواخت) نانو ابداع کردند. همچنین آن ها نشان دادند که با این مواد ساخت سازه های تهی از جمله پره ها برای دستگاه های تهویه ی موتورهای هواپیما ساده تر می شوند.

    محققان موسسه ی مسائل مواد فوق پلاستیسیته آکادمی علوم روسیه، روشی به نام " کوبیدن ایزوترمال - Isothermal forging"، ابداع کردند که امکان به دست آوردن فلزها و آلیاژهای یکنواخت دانه ای با قطر ۴۰۰-۳۰۰ نانو متر را فراهم می آورد. از ماده به دست آمده، با روش نورد گرم می توان ورقه های نیمه آماده با همان اندازه ی دانه عرضه کرد. اندازه های ورقه نیمه آماده تنها به وسیله ی پرس محدود می شود. در موسسه ی مسائل مواد فوق پلاستیسیته آکادمی علوم روسیه، ورقه های آلیاژ تیتان با اندازه های mm2*mm500*mm 1500 تهیه شدند.

 

 

 

  محققان نشان دادند که این ورقه نیمه آماده ی آلیاژ تیتان ВТ۶ (VT6)، ۲۵-۱۵درصد استحکام و مقاومت خستگی بیشتری نسبت به ورقه ی نیمه ساخته ی صنعتی از نوع همان آلیاژ دارد. علاوه براین، ورقه ی نیمه آماده با ساختار نانو برای جوشکاری به وسیله ی فشار و قالب گیری فوق پلاستیکی دردماهای ۳۰۰-۲۵۰ درجه پایین تر از حالت عادی، مفید است. یعنی می توان در دماهای کم، نمونه های صنعتی تیتان را به وسیله ی فشار جوشکاری کرد ( با ورقه ی دارای ساختارنانو).

    متخصصان موسسه ی مسائل مواد فوق پلاستیسیته آکادمی علوم روسیه و شرکت آویادویگاتل (Авиадвигатель)، نمونه های آزمایشی سبک شده ی پره های دستگاه های تهویه کننده ی موتورهای جت را ساختند. خواص استحکامی پره، ۹۰% مونولیت می باشد اما بار آن در مقطع بحرانی به دلیل کاهش جرم، حداقل ۲۰% کم تر است. چنین پره ای را می توان در دماهای پایین (۷۵۰-۶۵۰ درجه) تولید کرد. با این کار، لایه ی شکننده ی اشباع گازی روی سطح آلیاژ تشکیل نمی شود. این لایه دردماهای بالای ۷۵۰ درجه ایجاد می شود و از بین بردن آن مشکل است.

    به عقیده ی دانشمندان، فلزات و آلیاژهای با ساختارنانو را که با روش " کوبیدن ایزوترمال - Isothermal forging" به دست آمده اند، می توان در رشته های دیگر صنعت برای نمونه در ساختمان سازی استفاده کرد. به دست آوردن مواد نیمه آماده ی با اندازه های بزرگ امکان پذیرمی باشد علاوه براین، چنین روشی را می توان با دستگاه های پرس تطبیق داد.

    منبع:رایزنی علمی و سرپرستی دانشجویان ایرانی در روسیه





نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 15 شهریور 1392
زهرا زارعی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
دنیای پلیمر